Vuosittain sattuu noin 37 000 vuotovahinkoa - usein syynä on liikaa lykätty putkiremontti

Suomalaisissa taloyhtiöissä yleisin vahinkotyyppi on vesivahinko, joka johtuu useimmiten putkivuodosta. Finanssialan selvityksen mukaan korvattavia vuotovahinkoja sattuu Suomessa vuosittain noin 37 000, mikä tarkoittaa noin sataa vahinkoa joka päivä.

Yleensä putkivuodot johtuvat käyttövesi- ja viemäriputkien
vanhenemisesta. Siksi putkiremonttia ei kannata lykätä liian pitkään. 

Yleensä putkivuodot johtuvat käyttövesi- ja viemäriputkien vanhenemisesta. Siksi putkiremonttia ei kannata lykätä liian pitkään. 

Putkien käyttöikä on noin 40–50 vuotta

Ympäristöministeriön arvion mukaan putkiremontti koskettaa lähivuosina yli miljoonaa suomalaista. Viemäriputkien käyttöikä on noin 40–50 vuotta. Kestävyyteen vaikuttavat putkien materiaali, putkityön laatu ja veden ominaisuudet.
 

Nyt remontoidaan eniten vuosina 1970–1980 rakennettuja taloja.

Esimerkiksi ikääntyneisiin valurautaputkiin syntyy vaurioita viemärikaasujen aiheuttaman pistekorroosion takia. Lisäksi valurautaputkien sisäpinta karhenee, kun epoksikerros rikkoutuu. Näihin kohtiin alkaa helposti kerääntyä tukoksia. Tukokset ja vuodot ovat selkeitä hälytysmerkkejä siitä, että on aika selvittää putkiremontin tarve.

– Putkien rikkoutumisesta johtuvat vahingot voi estää teettämällä putkiremontin ajoissa. Myös vakuutusyhtiöt ymmärtävät sen arvon vesivahinkojen ennaltaehkäisyssä. Siksi moni vakuutusyhtiö myöntää taloyhtiön kiinteistövakuutukseen tuntuvan alennuksen, jos vanhat putket uusitaan ajoissa, vinkkaa Geberitin myynti-insinööri Carl-Johan Sandblom.

Sukittaminen ei korvaa perinteistä putkiremonttia

Viemäriputkien sukittaminen tai pinnoitus tuovat lisäaikaa ikääntyville putkille. Näin tehty putkiremontti ei kuitenkaan korvaa perinteistä putkiremonttia, jossa käyttövesi- ja viemäriputket vaihdetaan uusiin. Usein samalla uusitaan muutakin talotekniikkaa, kun rakenteita avataan.

– Viemäriputkien pinnoittamista ja sukitusta on tehty noin kymmenen vuotta. Siksi näiden menetelmien kestävyydestä ei ole vielä luotettavaa näyttöä pitkältä ajalta. On hyvä muistaa, että vain putkien vaihtaminen tekee niistä uudenveroisia, Sandblom muistuttaa.

Putkien vaihtaminen uusiin nollaa putkiston iän ja korvausten ikävähennykset. Putkien vaihtaminen uusiin nollaa putkiston iän ja korvausten ikävähennykset. 

Ikävähennykset tiputtavat vesivahingon korvauksia

Usein vuotovahinko paljastuu vasta, kun asunnon pintoihin ilmestyy näkyviä jälkiä. Rakenteiden kostumisen seurauksena seinäpinta tai kaakelisaumat saattavat tummua, maali hilseillä, parketti turvota tai muovimatto kupruilla. Rakenteiden kostuminen voi myös aiheuttaa tunkkaista hajua.

– Käyttövesiputkien vuodon saattaa huomata vedenkulutusta seuraamalla. Jos vedenkulutus yhtäkkiä nousee, eivätkä taloyhtiön asukkaat ole vaihtuneet, se saattaa olla merkki vuotavista putkista, Sandblom mainitsee.

Vakuutusyhtiön maksamat korvaussummat laskevat putkiston iästä riippuvan ikävähennyksen mukaan. Vakuutusyhtiö saattaa myös kieltäytyä korvaamasta vahinkoa, jos putkiston tekninen käyttöikä on reilusti ylittynyt.

Putkien vaihtaminen uusiin nollaa putkiston iän ja korvausten ikävähennykset. Kun vuotoriski pienenee, kiinteistövakuutuksen hintaan saa yleensä tuntuvan alennuksen. Taloyhtiön kiinteistövakuutus kannattaakin neuvotella uusiksi putkiremontin jälkeen.

– Putkien ikä vaikuttaa korvausten määrään. Jos putki vuotaa, vesivahingon korvaukseen tehdään ikävähennyksiä putkiston iän perusteella. Yli 30 vuotta vanhassa rakennuksessa ikävähennys voi nousta jopa yli 50 prosenttiin korvaussummasta. Tämä tarkoittaa, että kiinteistövakuutus ei korvaa kuin puolet vahingosta, Sandblom toteaa.
 

Taloyhtiön viemäreiden ja käyttövesiputkien kuntoa kannattaa seurata säännöllisesti erityisesti yli 30 vuotta vanhoissa taloissa, jos putkia ei ole vaihdettu.

Kustannusten näkökulmasta putkiremontti kannattaa tehdä aina ajoissa ennen kuin vuotoja sattuu. Jos putket vuotavat, vakuutus ei yleensä korvaa lainkaan putkien uusimista tai korjaamista. Elleivät putket ole lähes uudet, niiden uusiminen on taloyhtiön vastuulla.

Taloyhtiön kiinteistövakuutus korvaa lähinnä vuotaneen veden aiheuttamia purku-, kuivaus- ja jälleenrakennuskustannuksia. Osakkaan pinnoitteille aiheutuneita vahinkoja korvataan vain perustasoon saakka. Jos asunnon parketti siis menee pilalle vuotaneen putken takia, kiinteistövakuutus korvaa tilalle muovimaton. Uusi parketti menee osakkaan laskuun tai omaan kotivakuutukseen.

Vinkkejä taloyhtiön sujuvaan putkiremonttiin


1. Aloita suunnittelu ajoissa. Taloyhtiöissä kuluu käytännössä vähintään 1,5–2 vuotta suunnittelun aloittamisesta, ennen kuin putkiremontti voi alkaa.

2. Jos viemäriputkien kunto mietityttää, tilaa putkien kuvaus ja huuhtelu niiden kunnon selvittämiseksi. Viemäriputkien huuhtelu auttaa ehkäisemään tukoksia.

3. Jos putkiremontti on ajankohtainen, palkkaa asiantunteva projektipäällikkö mukaan jo suunnitteluvaiheeseen. Hän osaa arvioida kokonaisuutta, sekä rakennusteknisiä töitä että LVI-puolta.

4. Kun valitset urakoitsijaa, tarkista yrityksen referenssit ja taloudellinen tilanne. Ne kertovat, onko urakoitsijalla resursseja hoitaa remontti kunnialla loppuun. Referenssikohteiden tulisi vastata kokoluokaltaan ja ominaisuuksiltaan omaa taloasi.

5. Valurautaiset viemäriputket voi putkiremontissa vaihtaa muoviputkiin, joita nykyisin suositellaan. Muoviputkien etuja ovat pitkäikäisyys, parempi kemikaalikestävyys ja paloturvallisuus sekä liukkaampi hydrauliikka: tukoksia ei synny yhtä helposti. Monet muoviputket ovat hiljaisempia, sillä viemärimelun torjuntaan on panostettu muotoilussa.

6. Putkiremontin yhteydessä asukkaat voivat sopia yksilöllisistä muutostöistä, joilla kylpyhuoneesta tai wc:stä saa itselle mieluisen. Selvyyden vuoksi muutostöitä koordinoimaan kannattaa pyytää yksi urakoitsijan vastuuhenkilö, jonka kanssa kaikista muutoksista sovitaan.

7. Varmista sujuva viestintä urakoitsijan ja asukkaiden välillä. Monilla urakoitsijoilla on esimerkiksi käytössä sähköinen alusta, jolla voi julkaista asukkaille viikkoraportteja työn edistymisestä. Hyvä tiedonkulku lisää asukkaiden tyytyväisyyttä.

Vinkit antoi Geberit Oy:n Carl-Johan Sandblom


Artikkelin teksti & kuvat: Geberit Oy


 
Julkaistu
2.3.2020