Huolsithan laiturin ennen kuin se laitettiin talviunille?

Talvi on tullut, ja on hyvä kerrata, mitä pitäisi muistaa laitureiden talvihuollosta ja suojaamisesta. Varmin tapahan välttyä suuriltakin vahingoilta, on nostaa laituri talveksi rannalle jäiltä suojaan. Talvi ja jäät koettelevat laitureita eikä takuu valitettavasti kata jäiden tai muiden luonnonolojen aiheuttamia vaurioita.

Mitä pitää ottaa huomioon laiturin talvihuollossa?

  • Jäiden liike! Nykyaikaiset laiturit on tehty niin, että ne kestävät kyllä jäiden puristuksen ja hyytävänkin pakkasen, mutta jäiden liike on monen laiturin tuho.
  • Jos laituri sijaitsee rauhalliselle paikalla, jossa jäät yleensä sulavat paikoilleen, voi pieni ja kevytrakenteinen laituri selvitä jäiden lähdöstä vahingoittumattomana. Pienet laiturit suositellaan jokatapauksessa AINA nostamaan rannalle talveksi.
  • Olosuhteet; kaikki talvet ja varsinkaan keväät eivät ole samanlaisia vuodesta toiseen. Joinakin vuosina jäät saattavat sulaa kuin itsestään ja toisena taas myllätä tuulen voimasta rajustikin pitkin rantaviivoja. Jäämassoilla saattaa olla painoa jopa kymmeniätuhansia kiloja, joten laiturit ovat koetuksella.

Luonnonvoimia ei kannata vähätellä


 

Pylväslaiturit

Pylväslaiturit suositellaan nostamaan AINA talveksi rannalle, vaikka ovatkin kiinteitä laitureita. Rannalla kyseiset laiturit eivät pääse vahingossakaan vaurioitumaan.
Yhä käy monesti niin, että suosituksista huolimatta pylväslaiturinomistajat ottavat suuren riskin ja jättävät laiturin veden armoille talveksi, ajatellessaan ettei ”rauhallisessa paikassa, jossa jäät sulavat yleensä paikoilleen”, voisi tapahtua mitään. Tällöin pitää kuitenkin muistaa ottaa suojahatut pois pylväiden päistä, jotta ne eivät halkea kutistuessaan pakkasessa sekä säätää laiturin puukansi selkeästi irti vedenpinnasta, jotta puukansi ei pääse missään nimessä jäätymään jääkenttään kiinni. Pylväät ovat alumiinia ja keväällä aurinko lämmittää pylväitä sen verran, että ne sulavat irti jäästä. Näin jääkenttä pääsee liikkumaan vapaasti ainakin pystysuuntaan, mutta riski on kuitenkin aina olemassa.

Yllä näimme hyvän esimerkin siitä, millaisella voimalla jäät voivat liikkua rantaan, joten suosituksia kannattaa uskoa, ettei tule harmittavia tilanteita keväällä.

Lue lisää pylväslaitureista>>

Muoviponttonilaiturit

Muoviponttonilaiturit suositellaan myöskin nostamaan AINA talveksi rannalle jäiltä suojaan, vaikka ovat kelluvia laitureita. Rannalla kyseiset laiturit eivät pääse vahingossakaan vaurioitumaan. Koska muoviponttonilaituri on kelluva laituri, se pystyy mukailemaan jäiden liikkeitä hieman paremmin kuin muut laiturit. Jos tiedostaa riskit, jotka syntyvät kun jättää laiturin talvehtimaan veteen, niin pitää huomioida, ”että laituri pääsee talvehtimaan yhtenäisessä jäämassassa ja se pääsee liikkumaan jäämassan mukana ilman rajoituksia kuten vaikkapa putkiankkurointia.”

Painoankkuroidun laiturin kanssa, jossa saattaa olla käyntisiltakin kiinni, on syytä toimia niin, että irrottaa käyntisillan kokonaan ja nostaa se rannalle tai laiturin päädyn kannen päälle talveksi. Näin laiturin pääty pääsee liikkumaan esimerkiksi metrin suuntaan tai toiseen jäämassan mukana vaurioitumatta, vaikka ahtojäät saattavat silti vaurioittaa laituria vaikka kaikista edellämainituista asioista olisi huolehdittu.

Jos laituri on ankkuroitu kettingeillä ja pohjapainoilla, kettinkien löysääminen laiturin päästä auttaa laituria liikkumaan hieman vapaammin talven aikana. Jos käyntisilta on kiinni laiturissa sekä rannassa, on syytä nostaa käyntisilta talveksi rannalle.Jos laituri on ankkuroitu kettingeillä ja pohjapainoilla, kettinkien löysääminen laiturin päästä auttaa laituria liikkumaan hieman vapaammin talven aikana. Jos käyntisilta on kiinni laiturissa sekä rannassa, on syytä nostaa käyntisilta talveksi rannalle.

Betoni- ja putkiponttonilaiturit

Vaikka betoni- ja putkiponttonilaiturit talvehtivat yleensä rannassa paikallaan ankkuroituna kettingeillä, jotta pääsevät liikkumaan jäiden mukaisesti, on kuitenkin huolehdittava, että laituri pääsee talvehtimaan yhtenäisessä jäämassassa.

Moni mieltää, että laitureille ei tarvitse tehdä mitään, jos ne talvehtivat vedessä, mutta huomioithan seuraavat huoltotoimet ennen talvea!

  1. Nosta käyntisilta talveksi pois joko rannalle tai laiturin kannen päälle. Näin se ei pääse vaurioitumaan jäiden liikkuessa.
  2. Jos käyntisilta jätetään paikoilleen, kiinnitä mahdollisuuksien mukaan rantakettingit käyntisillan alapuolelle tukevasti niin esim. narulla, etteivät ne jäädy jäämassaan kiinni. Pyri myös tekemään lumityöt käyntisillan vierestä, jotta käyntisilta pääsee liikkumaan vapaasti kuten kesällä.

Jos keväällä rannalta katsottuna näyttää siltä, että laituri on vinossa, jäät ovat saattaneet liikutella laituria ja pohjassa olevien kettinkien päissä olevat pohjapainot ovat liikkuneet raahautumalla pohjaa pitkin. Laituri saadaan suoraan kettinkejä säätämällä.

Lue lisää eri laiturivaihtoehdoista klikkaamalla kuvaa>>Lue lisää eri laiturivaihtoehdoista klikkaamalla kuvaa>>

Jettilaiturit


Jettilaiturit suositellaan nostamaan AINA talveksi rannalle, mutta onneksi se on helppoa, koska jettilaiturit ovat kevyitä kokonaisuuksia.

Lue lisää jettilaitureista>>

Jettilaituri on helppo purkaa ja koota.Jettilaituri on helppo purkaa ja koota.

Kaipaatko vaivatonta laiturin ylläpitoa ja huoltoa? Hyvin huollettuna laituri kestää vuosikymmeniä!

Tuntuuko siltä, että delegoit mieluummin laiturin ylläpidon ja huoltamisen ammattilaisille? Lip-Lapin tarjoama huoltosopimus kattaa vuosittaiset huolto, nosto- asennus- ja korjauspalvelut.

Syksyn osalta huoltosopimukseen kuuluu laiturin nosto ennen kuin vesistöt ehtivät jäätymään ja samalla tehdään myös laaja tarkastus onko laiturissa huollettavaa tai korjattavaa. Keväällä laituri asennetaan takaisin veteen, juuri sopivasti kesän kynnyksellä, niin pääset rauhassa aloittamaan mökkikautesi rauhassa. 

Hanki sinäkin huoleton Lip-Lap Laituri Oy:n huoltosopimus!


Kiinnostuitko? Onko oma laituri vasta suunnitteluvaiheessa? Ota rohkeasti yhteyttä ja suunnitellaan yhdessä sinullekin unelmiesi laituri!
Tilaa esite ja/tai jätä yhteydenottopyyntö.


 
Päivitetty
16.4.2020