Univaje ja unettomuus ovat terveysriski - valitse sänkysi huolella

Yli puolet suomalaisista ostaa sängyn hinnan perusteella - mutta säästäminen väärässä paikassa voi käydä kalliiksi.

Pihistely sänkyostoksilla voi käydä kukkarolle monella tavalla. Se saattaa johtaa sekä rahan että luonnonvarojen haaskaukseen. Jos tulee hankkineeksi huonon sängyn, voi mennä sekä unet että terveys sängyn hinnan lisäksi.

”Vuodetta ei koskaan saisi ostaa kokeilematta sitä kunnolla”, sanoo ergonomian suunnittelija Vesa Tuominen Unikulmalta.

Moni kuitenkin tekee niin. Unikulman asiakkaista yli 20 %:lla on vasta alle vuoden vanha vuode, jonka tilalle halutaan ostaa uusi ja parempi. On sekä rahan että luonnonvarojen tuhlausta ostaa itselle sopimaton sänky, ja pian perään uusi sopivampi. Siitä aiheutuu toki myös turhaa vaivaa ja stressiä.

Sängyn ostamiseen kannattaa paneutua kunnolla. Pikaratkaisu on harvoin taloudellinen tai ekologinen vaihtoehto.Sängyn ostamiseen kannattaa paneutua kunnolla. Pikaratkaisu on harvoin taloudellinen tai ekologinen vaihtoehto.

Siksi sängyn ostamiseen kannattaa paneutua kunnolla. Pikaratkaisu on harvoin taloudellinen tai ekologinen vaihtoehto. Jos sängyn ostaa kokeilematta sitä perusteellisesti, saattaa jopa riskeerata terveytensä.

”Vuoteen pitää tietenkin olla sellainen, että sinne on mukava mennä. Sen pitää tuntua mukavalta. Mutta se ei yksin riitä. Sängyn tehtävä on tukea rankaa yön aikana, joten sen täytyy olla nukkujalle ergonomisesti sopiva”, Tuominen muistuttaa.

Hyvä uni ylläpitää terveyttä

Hyvän unen merkitys terveydelle on kiistaton. Univaje ja unettomuus aiheuttavat vakavia terveysriskejä. Unihäiriöitä on jopa 70 eri laatua, ja huonosti nukkuminen nostaa stressitasoja sekä heikentää ajattelua ja kykyä säädellä tunteita.

Esimerkiksi masennukseen sairastuminen on neljä kertaa todennäköisempää silloin, jos ihminen kärsii unettomuudesta. Unettomuus voi aiheuttaa myös ahdistuneisuutta ja pahentaa keskittymisvaikeuksia sekä traumoja, kerrotaan Harvard Health Publishingin uunituoreessa julkaisussa.

”Vuodetta ei koskaan saisi ostaa kokeilematta sitä kunnolla”,

ergonomian suunnittelija Vesa Tuominen, Unikulma.

Univaje rasittaa ihmistä myös fyysisesti. Siksi sängyn valinnassa ei kannatakaan keskittyä vain öihin, vaan myös päiviin. Oikein valittu sänky pitää toimintakyvyn parempana päiväsaikaan, kun taas huono sänky voi sekä viedä unet että pahentaa kipuja. Huono nukkumisergonomia voi tuntua kukkarossakin, kun rahaa palaa lääkärireissuhin, lääkkeisiin ja kuntoutukseen.

Hutiostosten välttämiseksi Tuominen suosittelee keskustelemaan asiantuntijan kanssa ennen sänkyostosta. Erityisesti niiden, joilla on alaselkä- tai niska-hartiaseudun kipuja, suonenvetoja jaloissa, niskavaivoja, kuorsausta tai minkäänlaisia ongelmia selän kanssa, kannattaa selvittää asiantuntijan avustuksella, millainen sänky olisi juuri itselle sopivin.

UnikLab-pintapainejärjestelmän laitteisto mittaa kehon patjaan kohdistamaa pintapainetta.UnikLab-pintapainejärjestelmän laitteisto mittaa kehon patjaan kohdistamaa pintapainetta.

”Meillä työskentelee 19 nukkumisergonomiaan vihkiytynyttä fysioterapeuttia, joille voi varata ajan maksutta”, Tuominen kertoo. ”Samalla kannattaa varata aika ilmaiseen UniKlab-mittaukseen, jonka avulla saamme nukkujan kehosta ja nukkumisasennoista tärkeää tietoa.”

Uniklab-järjestelmä mittaa esimerkiksi kehon sänkyyn kohdistaman pintapaineen sekä sen, kuinka paljon mikäkin kohta vartalossa saa vuoteessa tukea. Sen avulla voidaan valmistaa yksilöllinen, juuri nukkujan tarpeisiin mukautuva sänky.
Tuominen korostaa, että vuodetta ei koskaan pidä ostaa verkkokaupasta tai pelkän hintalapun perusteella. ”Sänkyä täytyy aina testata. Siihen ei riitä pelkkä takapuolituntuma, sillä jos sänkyä kokeillaan vain sille istahtamalla, valitaan monesti liian pehmeä vuode”, hän sanoo.

Uniongelmiin on monia syitä, eikä oikeanlaisen sängyn valinta riitä yksin ratkaisemaan niitä. Itselle sopivan ja terveellisen sängyn valinta kuitenkin auttaa nukkumaan hyvin ja heräämään levänneenä, ilman huonosta nukkumisasennosta aiheutuneita kipuja. Kun uni on ollut virkistävää, päivisin jaksaa pitää itsestään ja muista paremmin huolta.

Tutustu UnikLab-mittaukseen

Huono hygienia tuhoaa hyvänkin sängyn

Kun sen oikean sängyn on löytänyt, sitä kannattaa vaalia, mutta vanhalla rotiskolla nukkuminen on säästöä väärässä paikassa.

Suomalaiset ostavat uuden vuoteen noin 15 vuoden välein. ”Se on aivan liian harvoin”, Tuominen toteaa. ”Kun ihmiset ostavat meiltä uuden vuoteen, noudamme vanhan sängyn pois. Lähes kaikki niistä ovat homeessa."

Vuoteista tulee likaisia, epähygieenisiä ja jopa homeisia jo muutamassa vuodessa. Se johtuu siitä, että sänkyjä ei hoideta hyvin: "Tyynyliina tulisi vaihtaa kahdesti viikossa, lakanat kerran viikossa ja koko sänky puhdistaa huolellisesti riittävän usein. Harva suomalaisista kuitenkaan tekee niin.”

Pölyinen sänky voi aiheuttaa allergiaoireita ja hengitysvaikeuksia. Nämäkin osaltaan vaikuttavat unen laatuun ja siten muuhun terveyteen sekä jaksamiseen päivisin.

Jos vuodetta ei pidä puhtaana, kannattaa varautua sängyn vaihtoon jopa kolmen vuoden välein. Uuden sängyn ostaminen näin usein tulee tietysti kalliiksi ja on epäekologista, joten on fiksumpaa panostaa hygieniaan.
 

Pölyinen sänky voi aiheuttaa allergiaoireita ja hengitysvaikeuksia.Pölyinen sänky voi aiheuttaa allergiaoireita ja hengitysvaikeuksia.

Kuinka kauan samassa sängyssä sitten voi nukkua? Monesti sänkyihin luvataan jopa kymmenien vuosien takuu, mutta siihen kannattaa suhtautua varauksella.
Tuominen kertoo, ettei takuu tarkoita sitä, että vuode olisi ihan oikeasti nukkumiskelpoinen koko loppuelämän ajan. Normaalisti vuoteen käyttöikä on 7-10 vuotta, petauspatjalla 5 vuotta. ”Pitkät takuuajat ovat oikeastaan hieman huijausta. Monesti takuu koskee sellaisia osia, jotka eivät hajoa kovassakaan käytössä. Hygieniasyistä vuode tulee kuitenkin vaihtaa useammin.”

Sänkyyn ja unen laatuun panostaminen on omaan terveyteen, hyvinvointiin, jaksamiseen ja jopa onnellisuuteen panostamista. ”Kun takana on hyvät unet, on elämä helpompaa!”, Tuominen toteaa.

Miten on sinun unesi laita? - Varaa nyt oma palveluaikasi Unikulmalle


 
Päivitetty
6.5.2019