Ole tarkkana, kun asioit kiertävän remonttimyyjän kanssa

Etenkin erilaisten remontti- ja korjauspalveluiden kotimyyntiä koskevien kuluttajailmoitusten määrä on kasvanut viime vuosina.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan ilmoituksissa toistuvat kertomukset aggressiivisesta menettelystä, esimerkiksi tunteja kestävistä myyntiesittelyistä, joiden aikana myyjä ei poistu kuluttajan kotoa pyynnöistä huolimatta. Lisäksi ongelmia on ollut peruutusoikeudessa tai sen puuttumisesta kertomisessa. Myös ylihintaisia ja jopa tarpeettomia remontteja on myyty vedoten esimerkiksi viranomaisomaismääräyksiin tai putkiston, katon tai hormin huonoon kuntoon. Riskit onkin hyvä tiedostaa ja toimia harkiten.

Remonttifirman kanssa kannattaa sopia kirjallisesti myös aikatauluista, mahdollisista viivästymiskorvauksista, takuuehdoista ja käytönopastuksesta. Kuvituskuva.Remonttifirman kanssa kannattaa sopia kirjallisesti myös aikatauluista, mahdollisista viivästymiskorvauksista, takuuehdoista ja käytönopastuksesta. Kuvituskuva.

Muistilista kotimyyntitilanteeseen

  • Älä tee kauppaa heti, vaan nuku ainakin yön yli. Jos myyjä painostaa, jätä kauppa tekemättä.
  • Pyydä myyjää jättämään käynnin jälkeen kirjallinen tarjous liitetietoineen.
  • Lue huolella myös pienellä tekstikoolla kirjoitetut sopimusehdot, jotta huomaat mahdolliset ikävät sopimusedot, kuten etupainotteiset maksuerät tai suuret ennakkomaksut.
  • Älä allekirjoita mitään papereita, ellet ole tehnyt ostopäätöstä.
  • Selvitä yrityksen taustoja ja tutustu referenssikohteisiin.
  • Tee kaikki sopimukset aina kirjallisesti ja pyydä sopimuspaperit nähtäville etukäteen. Sovi kirjallisesti myös aikatauluista, mahdollisista viivästymiskorvauksista, takuuehdoista laitteille ja työlle sekä käytönopastuksesta.
  • Huomioi, että kotitalousvähennyksen ehtona on, että yritys on rekisteröity ennakkoperintärekisteriin.
  • Ole tarkkana, jos myyjä ehdottaa rahoitusyhtiön kanssa tehtävää sopimusta. Rahoitusyhtiöiden korot ovat tyypillisesti korkeita (noin 8−35 % vuositasolla). Toisaalta jos urakan luonne vaatii ennakkomaksua, on parempi, että rahoitusyhtiö on välissä. Muuten kuluttaja voi pahimmassa tapauksessa menettää ennakkomaksunsa kokonaan, jos urakoitsija maksun saatuaan katoaa tai menee konkurssiin.
  • Älä maksa viimeistä maksuerää ennen kuin urakka on hyväksytysti valmis. Kuluttajalla tulee olla ainakin 14 päivää maksuaikaa kunkin maksuerän kohdalla.
  • Kotimyynnissä tuotteilla ja palveluilla on yleensä 14 päivän peruuttamisoikeus, jonka aikana kuluttaja voi perua kaupan ilman erityistä syytä.
Neuvot antoi energiainsinööri Marjo Kekki (Alueellisen energia- ja ilmastotyön edistäminen -hanke)

 
Julkaistu
20.5.2019