Kotimaisten hanojen musta särmikkyys

Jasper Pääkkönen ja Antero Vartia halusivat rakennuttaa mahdollisimman kotimaisen Löylyn. Siksi ei ollut yllätys, että Avanto Arkkitehdeiltä arkkitehti Ville Hara ja Anu Puustinen ottivat yhteyttä Orakseen, kun oli vesikalusteiden aika.

Oraksen periaatteena on tehdä tuotteet käyttöä varten; suunnittelun tavoitteina ovat toiminnallisuus, ajattomuus, ympäristöystävällisyys sekä kestävyys.

Muotokielensä puolesta Löylyn rakennuttajia kiinnosti Kirsi Svärdin suunnittelema Cubista-hanamallisto, jossa näkyy kubismin kulmikkuus ja joka on yhtä aikaa moderni ja ajaton. Tärkeää oli myös, että Cubistasta löytyi kaikki tarvittavat: pesuallashanat, keittiöhanat, sadesuihkuhanat käsisuihkuineen ja uppoasennettujen suihkurunkojen pintaan asennettavat säätimet. Lisäksi tarjolla oli sekä kosketusvapaita että manuaalisesti avattavia hanoja.

Löylyssä on mustaa betonia ja mustaksi petsattu puureliefiseinä.  Myös hanojen ja suihkujen haluttiin olevan mustia. Oraksella ei ole valmistettu värillisiä tuotteita vuosiin, mutta värjäys onnistuttiin tekemään ennalta tutun pinnoitusfirman Diarc-Technology Oy:n toimesta. Hanat ja suihkut lähtivät Oraksen Rauman-tehtaalta alihankkijan käsittelyyn osina, ja ne tulivat osina takaisin Raumalle, jossa ne koottiin ja toimitettiin tilaajalle.

– Aikataulu oli äärettömän tiukka, kukaan muu ei olisi pystynyt toivottuja hanoja toimittamaan siinä ajassa. Me pystymme vastaamaan haasteellistenkin kohteiden toivomuksiin. Meille Löyly oli voimanosoitus, Juhani Karhula Orakselta toteaa.

– Kun rakennukseen hankitaan kotimaisen valmistajan toimittamat vesikalusteet, asentajat osaavat ne asentaa, huolto ja varaosien saanti toimivat jatkossa ja käytönohjaus tarvittaessa kuuluu kauppaan. Ne ovat isoja asioita, joita aina ei muisteta, kun hankinnoissa tavoitellaan edullisinta hintaa, Karhula muistuttaa.

Oras uudistui – virkistynyt brändi kannustaa ihmisiä elämään enemmän

Brändiuudistuksen lähtökohtana on Live More/Elä enemmän -konsepti, joka näkyy helmikuusta lähtien brändin kaikissa kosketuspinnoissa – visuaalisesta ilmeestä uusiin nettisivuihin, myymälöihin, tapahtumiin ja sosiaaliseen mediaan sekä tuotteisiin.

Virkistyneen Oras-brändin taustalla oleva manifesti kannustaa ihmisiä ei vain elämään, vaan elämään enemmän. Brändi on hanojensa ja suihkujensa kanssa käyttäjien arjessa ja elämän monissa hetkissä aamusta iltaan. Oras auttaa ihmisiä pesemään elämän jäljet pois, voimaan hyvin, inspiroitumaan ja nauttimaan elämästään enemmän. 

– Oras on tunnettu ja arvostettu brändi Suomessa. Uudistuksen taustalla oli havainto, että mielikuva brändistä alkoi jo hieman pölyttyä. Uuden konseptin myötä halusimme uudistaa Orasta siten, että se puhuttelee ja luo entistä vahvemmin menestystä paitsi Suomessa, myös kansainvälisillä markkinoilla. Brändiuudistuksella haluamme parantaa brändin tunnettuutta ja suosiota, sekä erityisesti tulla lähemmäksi nuorempia sukupolvia, Oras-brändin markkinoinnista ja viestinnästä vastaava Maria Kuivamäki kertoo.

– Siirrymme samalla aiempaa voimakkaammin digitaaliseen maailmaan: haluamme olla mukana niissä kanavissa, joissa asiakkaammekin ovat ja tarjota inspiroivaa ja koskettavaa sisältöä, palvelua ja tuotteita, hän lisää.  


Tunnettu ja luotettu brändi

Oras-brändi tunnetaan innovatiivisista tuotteistaan, joissa yhdistyvät ainutlaatuisella tavalla suorituskyky ja design, laatu ja luotettavuus. Elektronisissa hanoissa Oras on ollut edelläkävijä pitkään – ja vuoden 2017 aikana markkinoille tuodaan aivan uudenlaisia kiehtovia tuotteita. Merkittävä osa uudistusta on se, että yli kolmannes brändin tuotevalikoimasta uudistuu vuoden 2017 aikana.

Erkki Paasikiven vuonna 1945 perustama perheyhtiö on keskittynyt alusta lähtien tuotteiden käyttäjäystävällisyyteen, veden ja energian säästöön sekä turvallisuuteen ja designiin. Oras toi ensimmäiset kosketusvapaat hanat markkinoille jo 1990-luvulla.

Oras Groupin liikevaihto on 245 miljoonaa euroa (2015) ja se työllistää noin 1400 ihmistä. Oras-brändin päämarkkinat ovat tällä hetkellä Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska, Puola ja Venäjä.

Oraksen kumppani brändiuudistuksessa on Hasan & Partners.

 
Julkaistu
20.2.2017