Pori Energia lataamassa valtakunnallista Virtapiste-latausverkkoa

17 keskeistä kotimaista energiayhtiötä on perustanut sähköautojen latausoperaattoriyhtiön Liikennevirta Oy:n. Uuden yhtiön ansiosta sähköautoilijat voivat ladata autonsa missä tahansa Virtapiste-tunnuksella varustetussa latauspisteessä kautta Suomen.
Sähköautojen yleistyminen edellyttää kattavaa latausverkostoa, kun tähän saakka esteenä on ollut latauspalveluiden hajanaisuus. Nyt perustettu yhtiö kytkee eri omistajien latauspisteet käyttäjän kannalta yhtenäiseksi Virtapiste-latausverkostoksi.
Latauspalvelua lähdetään rakentamaan laajaan yhteistyöhön perustuvalla markkinamallilla. Selkeiden standardien ja pelisääntöjen ansiosta monenlaiset toimijat pystyvät liittymään mukaan latauspalveluverkostoon, mikä on nähty edellytykseksi valtakunnalliselle laajenemiselle. Energiayhtiöiden lisäksi Virtapiste-palveluita voivat tarjota esimerkiksi kunnat, kaupungit, kauppaketjut, parkkihallit ja vaikka drive-in pikaruokaravintolat.

– Tarjoamme operaattoripalvelut kaikille toimijoille, jotka tarjoavat latauspalvelut sähköautoilijalle. Kansainvälisesti vertaillen markkinamallimme avoimuus on aivan omaa luokkaansa, kertoo Jussi Palola, Liikennevirta Oy:n vt. toimitusjohtaja.

Virtapiste mahdollistaa sähköautoilun koko Suomessa.Virtapiste mahdollistaa sähköautoilun koko Suomessa.

Virtapiste-verkosto avoin monenlaisille toimijoille

Liikennevirta Oy:n tehtävä on mahdollistaa liiketoiminnan sujuvuus asiakkailleen tarjoamalla heille teknisen alustan latauspalvelujen tarjoamiseen sekä kattavat tukipalvelut. Operaattorin asiakkaita ovat latauspisteen omistajat ja latauspalvelujen myyjät, jotka tarjoavat palveluja edelleen sähköautoilijoille.
Latauspisteen omistaja voi olla esimerkiksi kauppakeskus, kiinteistö, parkkiyhtiö, kaupunki, kunta, yksityinen yrittäjä tai energiayhtiö. Näille latausoperaattori eli Liikennevirta tarjoaa helpon väylän liittyä yhteiskäyttöön. Operaattorin palveluihin sisältyy mm. käyttäjätunnistus, huolto ja ylläpito sekä ympärivuorokautinen tekninen asiakaspalvelu.
Jussi Palola.Jussi Palola.
Latauspalvelujen myyjä voi olla esimerkiksi kauppaketju, automyyjä tai energiayhtiö. Myyjät myyvät latauspalveluja omalla brändillään ja päättävät itsenäisesti hinnoittelustaan. Latauspalvelujen myyjille operaattori tarjoaa esimerkiksi käyttäjätunnistuksen, maksujärjestelmän sekä maksukortteihin liittyvän logistiikan.

Sähköauton käyttäjälle operaattorin toiminta näyttäytyy entistä sujuvampana sähköautoiluna.

– Sähköautoilijat voivat oman palveluntarjoajansa kortilla ladata sähköä Virtapisteessä missä tahansa Suomessa. Käyttökokemus on yhtenäinen yli kaupunki- ja yhtiörajojen. Hyvänä vertailukohteena toimii esimerkiksi pankkiautomaattiverkosto Suomessa, Palola sanoo.

Latausverkosto laajenee voimakkaasti 2014

Suomessa oli tämän vuoden elokuussa 330 ladattavaa autoa ja 261 julkista latauspistettä, joista yhdeksän oli pikalatauspisteitä. Jo ensi kesään mennessä pikalatauspisteiden määrä kaksinkertaistuu: Liikennevirta ja autovalmistaja Nissan ovat solmineet sopimuksen pikalatausverkoston laajentamisesta Suomessa kaupungeissa sekä valtateiden varsilla. Uudet pikalatauspisteet tulevat seuraaviin kaupunkeihin: Laitila, Naantali, Vantaa, Kotka, Mäntsälä, Turku, Pori, Vaasa, Oulu, Rauma, Uusikaupunki, Pietarsaari ja Tammisaari.
– Alati laajenevan Virtapiste-latausverkoston myötä sähköautoilusta tulee entistä houkuttelevampi vaihtoehto koko Suomessa, Palola kertoo tyytyväisenä. Virtapiste on myös vahvasti edistämässä pohjoismaista ja eurooppalaista yhteiskäyttöjärjestelmää.

Liikennevirta Oy on tehnyt myös kantaverkkoyhtiö Fingridin kanssa aiesopimuksen yhteistyöstä, jonka tavoitteena on luoda älylataus osaksi suomalaista energiajärjestelmää.

– Sähköautojen latauspalvelut tuovat asiakkaillemme uusia palveluita ja energiayhtiöille uutta liiketoimintaa, jolla vähennetään CO2-päästöjä, toteaa Liikennevirran hallituksen puheenjohtaja Tuomo Kantola.

 
Päivitetty
30.1.2014