Lumonille Design From Finland -merkki

Design from Finland -merkki on tunnustus muotoilulle, tuotekehitykselle, tutkimukselle, innovaatiolle, suunnittelulle ja suomalaiselle työlle.

Lumon haluaa olla edistämässä ja kehittämässä parempaa asuinympäristöä ja asukkaiden viihtyisyyttä. Hyvään ja kestävään muotoiluun kuuluu esteettisyys, käyttömukavuus ja myös ekologisuus. Nämä arvot ovat Lumonin toiminnan ja tuotekehityksen kulmakiviä. Parvekejulkisivu on olennainen osa rakennuksen arkkitehtuuria, joten muotoilu on keskeisessä roolissa tuotesuunnittelussa.

Lumon käyttää suomalaisia muotoilutoimistoja

Lumon käyttää suomalaisia muotoilutoimistoja osana suunnitteluprosessiaan. Muotoilija ei tee loppuvaiheen pintakuorrutusta, vaan on tiiviisti mukana jo tuotteen alkumäärittelyissä ja teknisessä tuotekehityksessä. Lopputuloksena on nykyarkkitehtuurin mukainen tuote, joka integroituu saumattomasti osaksi rakennuksen tyyliä ja tarjoaa asukkaalle miellyttävän käyttökokemuksen.

Tyylikästä muotoilua

Tyylikäs muotoilu nostaa Lumon parveke- ja terassilasien todellisen laadun ja käyttömukavuuden myös mielikuvan tasolle. Tässä Design from Finland -tunnus on meille hyvä apuväline.

– Joskus suunniteltu Suomessa -maininnalla jotkut haluavat häivyttää tuotteen valmistusmaan: ”Designed in Finland, made in EU or made in China. Design from Finland ei yksinään käytettynä Suomessa ehkä aina luo toivottua mielikuvaa. Tunnus yhdistelmä avainlipun kanssa toimii Suomessa. Kun myydään laatua, on valmistusmaa keskeinen osa brändimielikuvaa.

– Olemme avanneet markkinoita tuotteellemme Kiinassa. Siellä seurataan tarkoin länsimaisia trendejä niin bisneksessä kuin muodissakin. Bisnesopit haetaan Amerikasta mutta muodin, taiteen ja muotoilun tuulet taas Euroopasta. Scandinavian Design on tunnettu Kiinassa ja sieltä katsoen Suomikin kuuluu tähän ryhmään. Kiinalainen kuluttaja rakentaa identiteettiään ja asemaansa yhteisössä paljolti tavaroilla ja tuotemerkeillä. Länsimaiset tuotteet mielletään Kiinassa luksukseksi ja ylellisyydeksi kun taas samoihin tuotteisiin suhtaudutaan länsimaissa usein kovin käytännöllisesti.

Design from Finland -tunnus on Kiinassa merkki muotoilusta, kestävyydestä ja länsimaisesta elämäntavasta, kertoo vientijohtaja Jari Miettinen Shanghaista. Merkissä on hohtoa ja glamouria, mitä kiinalainen kuluttaja niin kaipaa, hehkuttaa Miettinen.

Suomalainen design on kovaa valuuttaa Euroopassa

Suomalainen suunnittelu, design ja valmistus on kovaa valuuttaa erityisesti Euroopassa mutta myös muissa maissa. Useille kuluttajille on tärkeää missä tuote on suunniteltu ja valmistettu. He ovat usein myös valmiita maksamaan laatutuotteesta enemmän. Parveke- tai terassilasitus on pitkäaikainen sijoitus, joten ostopäätöksessä painaa enemmän luotettavuus, kestävyys ja hyvä muotoilu kuin halpa hinta.

– Libanonilainen jälleenmyyjämme haluaa pitää näkyvästi esillä tuotteen suomalaista alkuperää. Heidän mukaansa libanonilainen asiakas osaa arvostaa pohjoismaisia tuotteita ja suomalaisuus on selkeä myyntivaltti. Design from Finland -tunnus kiteyttää hienosti suomalaisuuden ja hyvän muotoilun, – Tätä tunnusta voimme käyttää niin Kouvolan tehtaaltamme lähtevissä parveke- ja terassilaseissa kuin Venäjän ja Kanadan tytäryhtiöidemme kokoamissa tuotteissa. Onhan suunnittelu aina taattua suomalaista Lumonia.

Venäjä on mielenkiintoinen markkina-alue. Siellä on paljon mahdollisuuksia. Kulutuskykyinen keskiluokka kasvaa ja varakkaitakin siellä on enemmän kuin Suomessa asukkaita. Suomi ja suomalaiset tuotteet ovat siellä korkealle arvostettuja. Tätä arvostusta myös Lumon on käyttänyt markkinoinnissaan. – Venäläinen rakastaa leimoja ja sertifikaatteja, kertoo pitkään Venäjän myynnistä vastannut Juhani Raitinpää. – Design from Finland -tunnus tulee hyväksi avuksi Venäjän valloitukseen, Juhani jatkaa.

Design from Finland -tunnus pitää osaltaan Lumonin ja Suomen lippua korkealla. Kun merkin käyttö ja tunnettuisuus yleistyy, se vahvistaa yrityksemme brändimielikuvaa. Onhan muotoilu keskeinen kilpailutekijä kiristyvillä markkinoilla. – Haluamme pitää suomalaisuutta näkyvillä niin kotimaassa kuin vientimaissakin. Ilman suomalaista tuotantoa suunnittelukin saattaa liukua valmistusmaihin. Ollaan ylpeitä suomalaisuudesta.

 
Julkaistu
28.1.2013