147 vuotta innovointia – uskomaton tarina yhdestä maailman johtavista kuumavesi- ja lämmitysjärjestelmien toimittajista
Vaillantin historia on tarina innovaatiosta, teknisestä kekseliäisyydestä ja saksalaisesta laadusta. Tarina alkoi vuonna 1874, ja seuraavien 147 vuoden aikana yritys kasvoi ja kehittyi yhdeksi maailman johtavista kuumavesi- ja lämmitysjärjestelmien toimittajista.
Lähde matkalle historiaan ja lue huippuhetkistä kuten esimerkiksi miten kylpemisestä saatiin luksusta kaikille ja miten maailman ensimmäinen seinään asennettava lämminvesivaraaja kehitettiin. Tutustu samalla kehityskulkuun yhä terävämmästä keskittymisestä ympäristöystävällisiin, älykkäisiin ja energiaa säästäviin ratkaisuihin.
1800-luku: Perustaminen, patentit ja legendaarinen logo
Yrityksen perustaja Johann Vaillant syntyi vuonna 1851 räätäli Franz Theodor Vaillantille ja hänen vaimolleen Marialle. Hän oli ranskalaissukuisen perheen kymmenes lapsi. Johann Vaillant osoittautui uteliaaksi ja oppivaiseksi pojaksi, joten jo peruskoulun päätyttyä hän lähti lapsuudenkodistaan opiskelemaan kuparisepän luo. Vuonna 1869 hänestä tuli kisälli ja hän aloitti kisällin vaelluksensa. Seuraavien viiden vuoden aikana hän työskenteli kymmenelle eri mestarille Reininmaalla. Hänestä sanottiin, että hän viipyi vain niin kauan kuin hänellä oli uutta opittavaa.
Vuonna 1874 Johann Vaillant vakiinnutti itsensä itsenäisenä kupariseppänä ja pumpunvalmistajana Reimscheidissa Kölnin lähellä. Hänellä oli onnea matkassa, kun pubin omistaja pyysi apua viallisen olutjärjestelmän kanssa, ja yksi vieraista huomasi Vaillantin taidot. Vieras oli rakennusurakoitsija ja tilasi kylpyvälineet uuteen taloonsa. Vaillant laittoi kaiken uutteruutensa ja kekseliäisyytensä projektiin, mikä loi pohjan teollisuuden menestystarinalle.
21. heinäkuuta 1894 Johann Vaillant sai patentin kaasulämmitteiselle kylpykattilalle, jossa oli "suljettu järjestelmä". Keksintö mullisti aikansa kylpykulttuurin, sillä kylpeminen oli 1800-luvun lopulla melko hankalasti tuotettavaa luksusta. Useimmat ihmiset käyttivät hiiltä tai puuta kylpyveden lämmittämiseen. Muutamissa olemassa olevissa kaasulämmittimissä on "avoin järjestelmä", jossa veden lämpötilaa ei voitu säätää ja polttokaasut tiivistyivät kylpyveteen.
Vaillantin keksinnössä vettä lämmitettiin kaasuliekillä sen virratessa suljetun putkijärjestelmän läpi, jotta palamiskaasut eivät tiivistyisi veteen. Prosessi oli turvallisempi ja hygieenisempi, ja nyt oli myös mahdollista säädellä veden lämpötilaa. Innovatiivinen tuote menestyi välittömästi, ja vuonna 1897 tuotanto jouduttiin siirtämään huomattavasti suurempaan tehtaaseen. Vaillant oli kasvanut konepajasta teollisuusyritykseksi.
Eräänä pääsiäispäivänä vuonna 1899 Johann Vaillant oli rentoutumassa työpäivän jälkeen ja selasi lehteä, jossa hän näki piirroksen munasta kuoriutuneesta pääsiäispupusta. Intuitiivisesti hän päätti, että jäniksen tuli olla yrityksen logo.
Näin hänestä tuli edelläkävijä myös mainonnassa ja brändäyksessä, sillä ajan myötä jäniksestä kehittyi Euroopan tunnetuin kuumavesi- ja lämmitysjärjestelmien logo.
1900-1950: Tuotekehitys tekee kylpemisestä luksusta kaikille
1900-luvun alussa valtaosa kodeista oli paljon pienempiä kuin nykyään. Johann Vaillant osasi ennakoida asiakkaiden tarpeita ja kehitti maailman ensimmäisen seinään asennettavan lämminvesivaraajan, jotta kylpyhuoneen lattiapinta-ala ei pienenisi. Varaaja nimettiin Geyseriksi, Islannin kuumien lähteiden mukaan.
Vaillantin vuosituotanto Remscheidin uudella tehtaalla oli 10 000 lämminvesivaraajaa vuonna 1914, ja valmistelut yrityksen 40-vuotisjuhlaa varten alkoivat. Juhlat kuitenkin peruttiin, kun ensimmäinen maailmansota syttyi ja Johann Vaillantin kaksi poikaa, Franz ja Max, kutsuttiin palvelukseen. Johann Vaillant kuoli vuonna 1920, 68-vuotiaana. Pojat ottivat yrityksen haltuunsa, ja Vaillant on ollut perheomistuksessa siitä lähtien.
1920-luvun puolivälissä Vaillant hyötyi talouden elpymisestä. Asuntokiinteistöjä rakennettiin paljon eikä ajatus kotikylpylästä tuntunut enää niin kaukaiselta. Seinälle asennettavan Geyserin kysyntä kasvoi rajusti ja Vaillant kolminkertaisti liikevaihtonsa vuoteen 1914 verrattuna.
Ilo oli kuitenkin lyhytaikaista, sillä New Yorkin vuoden 1929 pörssiromahduksen myötä myynti romahti ja tuotanto puolittui. Vaillant nousi hitaasti 1930-luvulla, mutta toinen maailmansota teki raa'an lopun myönteiselle kehitykselle. Remscheidin laaja pommitus vuonna 1943 iski voimakkaasti Vaillantin tehtaaseen ja tuotanto pysähtyi.
1950-2000: Uudelleenrakentaminen ja kansainvälistyminen
Toisen maailmansodan päätyttyä Vaillantin tehdas rakennettiin uudelleen ja toukokuussa 1947 toiminta jatkui. Sodan jälkeisenä aikana Vaillant keskittyi tuoteinnovaatioihin ja kansainväliseen laajentumiseen. Vuonna 1960 lanseerattiin sähköllä toimiva Geyser-lämminvesivaraaja ja vuonna 1961 Circo-Geyser MAG-C 20, maailman ensimmäinen seinälle asennettava varaaja.
Vuonna 1967 Vaillant esitteli maailman ensimmäisen lämminvesivaraajan, jota voidaan käyttää sekä tilan että veden lämmitykseen. Tästä syystä innovatiivinen tuote oli nimeltään Combi-Geyser, ja sitä käytettiin laajalti kompaktin rakenteensa ja lyhyen lämmitysajan ansiosta.
Ennen toista maailmansotaa yritys vei ulkomaille 10–20 prosenttia vuosituotannostaan, mutta 1970-luvulla kansainväliset tavoitteet kasvoivat ja tytäryhtiöitä perustettiin Alankomaihin, Itävaltaan, Belgiaan, Ranskaan, Italiaan ja Englantiin. Vaillantissa työskenteli noin 3 000 työntekijää ja lukumäärä kaksinkertaistui seuraavan 20 vuoden aikana.
1990-luvun alussa Vaillantilla oli 15 ulkomaista tytäryhtiötä. Kaikki kuusi tehdasta pystyivät vastaamaan suureen kysyntään Itä-Saksan yhdistymisen jälkeen vuonna 1990. Itäsaksalaisiin koteihin asennettaessa modernia lämmitystekniikkaa enenevissä määrin, myyntiluvut laskivat ja samalla kilpailu kiristyi.
Vuodesta 1990 vuoteen 1999 suorien kilpailijoiden määrä kasvoi yhdeksästä 50:een, ja samalla ajanjaksolla hinnat laskivat noin 20 prosenttia. Vaillantia tarvitaan kaikkialla, ja siksi tarvittiin myös strategiaa yrityksen palauttamiseksi menneisyyden suvereeniin johtoasemaan. Strategia keskittyi kolmeen osa-alueeseen: tuottavuuteen, laatuun ja innovaatioon.
Strategiaa toteutettiin Vaillant Excellence -nimellä ja suuri osa tuotannosta ulkoistettiin ulkomaille. Tehostamistoimia toteutettiin yhdessä henkilöstön kanssa siten, että he tunsivat myös henkilökohtaista vastuuta prosessien ja laadun optimoinnista. Tulokset olivat toivottuja. Tuotantokustannukset alenivat 25 prosenttia, valitusprosentti laski ja uusien tuotteiden kehitysaika puolittui. Työnsä seppeleeksi Vaillant sai kunniamainintana Deutschen Qualitätspreis -palkinnon vuonna 1999 ja sai samalla juhlia 125-vuotisjuhliaan ja yhteensä 40 miljoonan lämminvesivaraajan myyntiä.
2000: Kestävä innovaatio ja maailmanlaajuinen kasvu
Uuden vuosituhannen alussa Vaillant vahvisti asemaansa markkinajohtajana. Se edisti yhtiön tavoitteita kehittää uusia liiketoiminta-alueita, jotka keskittyvät ympäristöystävällisiin, älykkäisiin ja energiaa säästäviin ratkaisuihin.
Vaillant lanseerasi kuuman käyttöveden aurinkolämmitysjärjestelmät, ja seuraavana innovatiivisena askeleena oli polttokennolämmittimet. Pian seurasivat erittäin tehokkaat ja ympäristöystävälliset lämpöpumput, jotka on helppo asentaa kotiin ja jotka maksavat itsensä muutamassa vuodessa innovatiivisten teknologioiden ansiosta. Nämä teknologiat hyödyntävät ilmasta, maaperästä tai pohjavedestä saatua luonnollista uusiutuvaa energiaa.
Vahvana todisteena yrityksen vahvasta ympäristöpainotteisuudesta Vaillant voitti Saksan kestävän kehityksen palkinnon (Deutschen Nachhaltigkeitspreis) suuryritysten kategoriassa vuonna 2015.
Nykyään Vaillant tarjoaa laajan valikoiman tuotteita, teknologioita ja järjestelmiä. Tuotevalikoima koostuu tulevaisuudenkestävistä ja supertehokkaista lämmitysratkaisuista kaasukattiloissa, maalämpöpumpuissa, ilma-vesilämpöpumpuissa, ilma-ilmalämpöpumpuissa, aurinkolämmitysjärjestelmissä, sähkökattiloissa sekä kuumavesisäiliöissä ja säätimissä. Kattava valikoima lisävarusteita ja -palveluita täydentää tuotevalikoimaa.
Vaillant Group työllistää maailmanlaajuisesti 15 000 henkilöä, joista noin 30 % vastaa asiakaspalvelusta. Vuonna 2020 Vaillant-konsernin kokonaismyynti oli noin 2,7 miljardia euroa.
- Haluatko tutustua lisää Vaillantin lämpöpumppuratkaisuihin? Lue lisää miksi lämpöpumpun hankinta on ajankohtaista juuri nyt.
- Oletko LVI-ammattilainen? Haluaisitko Vaillantin yhteistyökumppaniksi ja osaksi nopeasti kehittyvää yritystä? Lue siis lisää vaihtoehdoistasi täältä.